Miten kohtauskulma säädetään?

Sähkötoimiset airsoft-aseet ovat mekaanisia laitteita ja ne kuluvat käytössä. Tästä syystä ennemmin tai myöhemmin jotain hajoaa, mutta useimmiten se on mäntä. Mikäli kuulapyssyn sielunelämään perehdytään hieman tarkemmin, niin nähdään ettei sen kuitenkaan tarvitsisi olla se heikoin lenkki.

Sähkötoimisten airsoft-aseiden yksi tyypillisin vika on männän hampaiden vaurioituminen. Vaurioitumisherkkyyttä voidaan pienentää muutamalla eri tavalla. Ensimmäinen tapa on vahvemman, esimerkiksi teräshampaisen männän asentaminen alkuperäisen tilalle. Sen lisäksi aseen männän ja  viritinrattaan (sector gear) kohtauskulma voidaan säätää paremmaksi.  Vakiokuntoisissa airsoft-aseissa kohtauskulma ei yleensä ole paras mahdollinen.

Ongelmaa lähdetään korjaamaan suurentamalla männän sekä rattaan ensimmäisten hampaiden kosketuspinta-ala siirtämällä männän lepotilaa taaemmaksi alla olevan kuvan 2 mukaiseksi.


KUVA 2. Esimerkki hyvin säädetystä kohtauskulmasta

Männän siirto taaksepäin luo kuitenkin uuden ongelman: ratas ei pääse pyörähtämään männän ensimmäistä hammasta vasten, sillä muut hampaat estävät sen. Tästä syystä kohtauskulmaa säädettäessä männästä joudutaan poistamaan vähintään männän toinen hammas kokonaan ja tapauksesta riippuen madaltamaan kolmatta tai jopa neljättä männän hammasta. Alla olevasta kuvasta nähdään, kuinka männästä on poistettu tarvittava määrä hampaita.

Miten siirtää mäntää levossa taaksepäin?

Jotta kohtauskulma korjaantuu, niin mäntää on pakko saada liikutettua hieman taaksepäin. Samalla kun mäntää siirretään taaksepäin, niin männän iskupituus ja tätä kautta sen tuottama ilmamäärä (ilma volyymi) pienenee. Pienentyneen ilmamäärän vuoksi kohtauskulman säätö madaltaa tyypillisesti 1-3m/s aseen lähtönopeutta.

Kohtauskulman säätö säätölevyillä

Yllä olevassa kuvassa näkyy esimerkki muovisista prikoista, joiden avulla mäntää on saatu tuotua taaksepäin. Mikäli säädät kohtauskulman prikkojen avulla, niin vältä metallisten säätölevyjen käyttöä, sillä ne lisäävät männän painoa turhaan.

Huom! Muista tukea aina alla olevassa kuvassa näkyvä metallihammas  prikkojen avulla siten, että prikat estävät sen liukumisen pois kolostaan. Normaalisti männänpää pitää sen paikoillaan. Jos käytät liian pieniä prikkoja etkä tällöin tue metallihammasta / kokometallihampaistoa pääsee se liikkumaan ja tämä tuhoaa männän välittömästi hampaan irrottua.
Suosittelemme liimaamaan aina kaikki metallihammaskiskot paikoilleen männistä!

Varmista myös. että männänpääsi ruuvi on riittävän pitkä säätölevyjen asennuksen jälkeen ja lukitse kiinnitysruuvi lopuksi ruuvilukitteella.

Kohtauskulman säätö Sorbothanella (Atom Airsoft suosittelee)

Männän alkuasentoa voidaan siirtää taaksepäin myös materiaalia lisäämällä aseen sylinterinpään ja männänpään väliin. Teemme itse kohtauskulman säädöt aina Sorbothanen avulla, sillä tällöin saadaan vahvistettua rataslaatikon kuorien kestävyyttä  samalla. Sen lisäksi mäntä  pysyy kevyempänä, sillä siihen ei tarvitse pultata lisämateriaalia.

Sorbothanea löytyy meiltä: TÄÄLTÄ 

Sorbothane asennetaan leikamalla matosta syliterinpään kokoinen pyöreä pala johon tehdään reikä suuttimen kohdalle. Sylinterinpään alkuperäinen vaimennuskumi kannattaa ottaa varovasti ehjänä pois ja uusi sorbothanen palanen liimataan sen tilalle. Hyväksi liimaksi on todettu Locite Super Flex Gel. Sorbothanen päälle tulee vielä liimata esim. edellä mainittu sylinterinpään alkuperäinen kumi tai jokin muu ohut kumilevy, sillä muuten sorbopala alkaa murentua niistä kohdista joihin männänpään venttiilien reijät osuvat. Päälle liimattavan kumi tulee valita siten, että se riittävän paksu korjaamaan kohtauskulman oikeaksi. Alkuperäinen kumi on monesti paksuudeltaan juuri sopiva tähän tarkoitukseen. Mikäli alkuperäine kumi on liian paksu, niin kestävän ja ohuen suojakumin voi leikata esimerkiksi leveästä kutistesukasta.

Kuvassa rosoisesti viimeistelty sorbopala, jonka päälle liimattu suojakumi.

Rattaan hampaat eivät ota enää kiinni männän pienempiin hampaisiin ja kohtauskulma on hyvä. Kohtauskulma kannattaa testata vielä aseen jousen kanssa, sillä raskaat viritysjouset puristavat sylinterinpään suojakumia ja sorboa jonkin verran kasaan.

Mitä Sorbothane® on ja miten se toimii?

Sorbothane on Briteissä kehitetty moderni kumintapainen erikoismateriaali, jota sovelletaan jokapäiväisissä tuotteissa, kuten laadukkaissa lenkkareissa ja teollisuuden tarpeissa. Sorbothanella on erityisen hyvä kyky vaimentaa värähtelyä ja iskuja. Sorbothanen materiaaliominaisuudet eroavat kuitenkin kumista merkittävällä tavalla.

Mikäli iskua tarkastellaan iskun voimaa ajan funktiona (alla oleva käyrä), niin voidaan ymmärtää miten sorbothane toimii. Mikäli sorbothanen kykyä vaimentaa iskuja verrataan tavalliseen kumiin, niin sen

Tilanne 1: Ei mitään vaimennusmateriaalia (sininen käyrä)

Kaikki liike-energia purkautuu liikkuvasta kappaleesta (mäntä) koneen rakenteisiin erittäin lyhyellä aikavälillä. Rataslaatikkon kuoriin kohdistuu kova lyhytkestoinen jännityspiikki, joka voi murtaa rataslaatikon kuoren.

Tilanne 2: Alkuperäinen sylinterinpään kumi (keltainen käyrä)
Kumi joustaa vähän ja jännityspiikki pienenee

Lisätietoja Sorbothanesta saa materiaalin omilta verkkosívuilta: http://www.sorbothane.com/

Miksi Sorbothanea® tarvitaan airsoft aseessa?

Kuula-aseissa erityisesti iskua vaimentava ominaisuus on kiinnostava, sillä männän liike aiheuttaa kovan iskumaisen rasituksen airsoft-aseen koneiston kuoriin jokaisella laukauksella. Iskun aiheuttaa mäntä, joka iskeytyy jousen voimasta rataslaatikon etuseinämää vasten  3D animaation mukaisesti.

Klikkaa kuvaa niin näet animoidun version

Toistuvat iskut rataslaatikon etuosaan aiheuttavat vähitellen rataslaatikkoon (tai joskus ihan heti) pieniä väsymismurtumia, jotka johtavat lopulta rataslaatikon halkeamiseen.

Kuvassa haljennut versio 2 rataslaatikko

Rataslaatikon halkeamisen aiheuttavat ongelmat ovat olleet pitkään suurimpia esteitä saada vers.2 mallin rataslaatikolla varustetusta viritetystä aseesta luotettava. Sorbothanen mahdollisuuksien oivaltamisen jälkeen airsoft-aseissa, vanha halkeamisongelma on onnistuttu ratkaisemaan lähes täysin. Halkeamisriskiä voidaan pienentää myös muilla keinoilla kun Sorbothanella. Esimerkkinä tästä on rataslaatikon viilaminen, mutta emme puutu siihen tässä artikkelissa.

Kuvista kiitos Mahoselle:
https://pmakiku.pic.fi/blog/8/Kohtauskulman+s%C3%A4%C3%A4t%C3%A4minen+(AoE)/