Kirjoitettu

TFC M4A1 PTW – esittely ja viritys

Lyhyt saate artikkeliin!
Saimme pienen mutkan kautta käsiimme kolme kappaletta uusia _hieman_ harvinaisempia “TFC PTW” airsoft-aseita. Meistä ei kukaan ole koskaan kuullutkaan moisista härveleistä, joten lähempi tuotteen tarkastelu oli paikallaan. Ase paljastui varsin nopeasti erittäin mielenkiintoiseksi ja toimivalta vaikuttavaksi systeemiksi, mutta viimeistelyssä tuntui olevan toivomisen varaa. Pyssy vaikuttaa näppituntumalta olevan jonkinsortin “protosarjalainen” (?). Tästä syystä toimitimme yhden aseen seuraavan artikkelitekstin kirjoittaneelle Jarkolle, jossa käydään lyhyesti lävitse, mitä itse ase on syönyt ja onko aseessa potenttiaalia haastamaan hyvin rakennettuna perinteiset sähköaseet.
Reportaasi saa vielä jatkoa toisen osan verran. Toisessa osassa kerrotaan, mitä aseesta loppujen lopuksi saatiin rakennettua kuinka hyvän aseen tästä härvelistä sitten oikeasti saa.
 Ps. Jos pyssy alkaa kiinnostamaan, niin loput 2 kappaletta myydään hintaan 299€/kpl.  Uusia ei saa varmaankaan enää ikinä lisää.
Alkuperäisen tekstin kirjoittanut Jarkko. Alkuperäiseen tekstiin on tehty muutamia lisäyksiä.

Netistä löytyvät speksit TFC PTW aseesta

TFC M4A1 Carbine Full Metal AEG
•Military Spec Real Steel Enhancement Parts
•Aluminum Receiver
•Full Steel One-Piece Outer Barrel
•Can withstand up to 70Kg
•1/1 Scale High Performance Assembled Electric Powered Airsoft AEG
•Featuring both SEMI & FULLY Automatic Shooting Mode
•Full metal hi-cap magazine accommodate 300 Rounds of 6mm Plastic Bullet
•6.03mm inner barrel (363mm)

Pakkaus ja ulkoiset osat

Ase tulee yksinkertaisessa ja varsin tylsässä laatikossa, jossa on todella niukka perusvarustus. Pakettiin kuuluu yksi hicap lipas, puhdistuspuikko, ase sekä manuaali. Manuaali on todella Kiinalainen, kuten itse asekin 🙂

Kuten kuvista näkyy valmistaja (tai sen edustaja) on Taiwanilainen Tyen Fong International Trade Co. Ja itse manuaali on kiinalais-englantilaisella tekstillä varustettu sepustus aseesta. Käy esim. sytykkeeksi hyvin.

Sitten siirrytään itse aseeseen. Koska kuvat kertovat enemmän kuin tuhat sanaa.

Ase itsessään on erittäin tukeva ja melko painava. Mitään ylimääräisiän notkumisia tai heiluntaa ei ole. Netistä löytyvien speksien mukaan se kestää jopa 70kg ??? rasituksen, mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan.

Rungon merkinnät ovat niukkoja. Väriltään ase on musta ja maalaus on ihan hyvän laatuinen, ehkä aavistuksen liian kiiltävä.

Hylsyportin suoja pysyy jousella kiinni eikä sylinterin suojana ole feikkisuojusta tms.

Aseen purkamisen voi aloittaa irroittamalla taaimmaisen runkopultin, jolloin ylärungon voi avata realistisella tavalla. Pulttien varmistuksena toimivat 2,5mm kuusiokoloruuvit, eli vahingossa ne eivät tipu. Tästä onkin hyvä siirtyä aseen sisäosiin.

Sisäosat

Ase on ns. split gearbox mallinen. En itse omaa kokemusta esim. WE Katana asesarjasta tai ICS:n vastaavista. Tämä ase omaa kuitenkin täysin omaa valmistetta olevat sisukset. Kurkistetaan siis millaista sisältä löytyy.

Aseen akkuliitin on tyyppi Tamiya mini. Varsinaisen sulakekotelon sekä liittimen yhdistelmä on liitetty sähköjohtoihin varsin laadukkailla ja hyvin suojatuilla yhden johtimen liittimillä. Eli ensimmäisenä irroitetaan sähköjohto ja vedetään johdot ulos hoppiyksikön alla olevasta reiästä. En ottanut kuvaa toimenpiteestä, mutta se on varsin itsestään selvä.

Etumaisen runkotapin irroituksen jälkeen aseen ylärunko irtoaa. Syliterikokonaisuus voidaan irrottaa vetämällä viritystapista taaksepäin.

Ja se näyttää irrotettuna tältä. Viritystappi on jousella kiinni syliterissä. Jousi on puolestaan ruuvikiinnitteinen sylinterin puolelta, joten se ei pääse etupäästään irtoamaan. Tässävaiheessa viimeistään huomantaan, että aseen pääjousta ei näy tutussa paikassa gearboxin sisällä. Aseen erikoisuus onkin se, että käyttöjousi on bufferiputken sisällä. Aseen bufferiputki irtoaa realistisesti ja täten aseen jousen vaihto onnistuu helposti bufferiputken irroituksella paikaltaan. Perehdymme jousen vaihtoon paremmin osassa 2.

Ja tällainen kokonaisuus paljastuu ruuvien irroittamisen jälkeen. Sylinteri on lähes tyypillinen AEG sylinteri, lukuun ottamatta sen takaosassa olevaa lovea. En havainnut ottaa siitä kuvaa erikseen. Sylinteriä pitää koossa kuusi ruuvia.

Ja tässä osat toisistaan irroitettuna. Sylinterin tyvessä näkyy aiemmin mainittu lovi/hahlo. Sen syyna on sektoriratas, joka nousee jonkin verran esiin rungon alaosasta.

Sylinterinpää, sylinteri, männänpää sekä suutin vaikuttavat suhtkoht normaaleilta AEG osilta. Muuten kaikki on omia erikoisosia. Männänpää on täysin sileä ja muovinen. Sitä on siis helppo modata esim. poraamalla siihen muutama 1,5mm-2mm reikä. Kokeilin menetelmää ja ainakin kronon perusteella tällä sain ilman kiertoa parannettua.

Itse mäntä on omituisen oloinen pitkä muovi/polymeeriputki johon on merkitty valmistajaksi LYTOY AEG. Putken etuosa on hyvin lähellä normaalia mäntää, mutta sen takaosaan on lisätty muoviputki mahdollistamaan jousen asentaminen aseen perän sisään. Männän kaksi erillistä osaa on liimattu toisiinsa kiinni. Erikoisosa, mutta tämän askarteleminen on sinällään todennäköisesti helppoa. Itse mäntä on puolihammastettu ja siitä löytyy 15 hammasta. Vain ensimmäinen hammas on metallia eikä männän laatu käsituntumalta vaikuta kovinkaan erikoiselta. No sen näkee sitten käytännössä…

Suutinlevystä ei ole juurikaan kommentoitavaa. Se on juuri tätä asetta varten suunniteltu. Pelkään pahoin että männän ohella se on helpoimmin rikkoontuvia osia tässä aseessa. Suutinlevyn jousipalautus on toteutettu eri tavalla kuin normaaleissa V2 tai V3 bokseissa. Mistähän tälle saisi varaosan?

Sitten siirrytään rungon alaosaan. Kuvassa näkyy sektoriratas, joka nousee rungon pinnasta jonkin verran ylös. Kuvassa voi nähdä myös peräputken sisään asennetun jousen muovisen pään. Rataslaatikon alaosa pitää jousen paikallaan. Itse rataslaatikko on erittäin tukevasti paikallaan rungossa ja kiinnitys on toteutettu samoilla menetelmillä kuin normaaleissa V2 mechalla varustetuissa rungoissa.

Aseen kahvan sisältä löytyy lyhyt moottori, joka on merkkiä Dragon Fire (made in China). Moottori ei ole kovinkaan vääntävä, joten se kannattaa uusia mikäli asetta käyttää enemmän tai arvostaa tulinopeutta lainkaan.

Kahvan kiinnitys on normaalia V2 mechalla varustettua asetta “pidempi”. Kahva kiinnittyykin runkoon tukevasti.

Rataslaatikon irroittamiseksi tulee aseesta irrottaa lippaan irrotussalpa sekä liipasimen yläpuolella oleva lukitustappi. Siis samat irrotustoimenpiteet kuin V2 boxilla varustetussa M4:ssä.

Rataslaatikko istuu rungossa tiukasti. Itse asiassa yritin noin 5min irroitella sitä paikaltaan etsien jotain piilotettua ruuvia. Sitten tajusin, että jousta täytyy painaa hiukan perän sisään jolloin laatikko irtosi helposti. Sovitus oli kuitenkin melko tiukka eli ylimääräistä heiluntaa ei esiinny.

Rataslaatikko on materiaaliltaan jotain valumetallia ja varsin ruman näköinen. Laatikon rungossa näkyy valmistajan merkintä LY. Valitsinlevy vaikuttaa lähes normaalilta M4 valitsinlevyltä, muttei sitä ole. Taas valmistajan oman ratkaisu.

Rataslaatikon sisäosa on varsin karun näköinen. Rattaat ovat kuitenkin tiukasti paikoillaan. Rattaiston väärään suuntaan pyörimistä estävä sekä vaihdintoiminnallisuutta toteuttava vivusto on varsin erikoinen. Kahden erillisen vivun paikalleen laittaminen oli sitten se kaikkein vaativin homma kokoamisessa. Rattaat oli rasvattu ihanalla vihreällä vaseliinilla. Se vaikutti voiteluominaisuuksiltaan tyydyttävältä (ei ollut liimaa), mutta korvasin sen kuitenkin uudella aineella. Laukaisukoneisto on toimintaperiaatteeltaan perinteinen liukuvaan laukaisukynteen perustuva malli.

Tässä vielä tarkempi kuva juuri avatusta rataslaatikosta…

Ja tässä laatikko kaikki osat purettuna. Rattaista voi todeta, että kartioratas ja alennusratas olivat teräksisiä. Sen sijaan sektoriratas oli valettua mallia. Äkkiseltään rattaat vaikuttivat ihan kestävän näköisiltä, mutta niiden viimeistely oli varsin karu (kuten koko boxin). Kokeilin sovittaa boksiin normaaleja v2/3 puolihammastetulle männälle tarkoitettuja rattaita, ja ne sopivat hyvin laatikkoon. Tämä on hyvä päivitettävyyden kannalta.

Aseen muista ominaisuuksista

Aseen muista osista täytyy vielä mainita piippu. Aseen esitteen mukaan siinä on 6,03mm tarkkuuspiippu. Piippu on valmistettu messingistä, eikä minulla ole mittaa jolla sisämitan voisi varmistaa. Koetan sellaisen hommata ja täydennän tätä artikkelia hopin ja piipun tiedoilla myöhemmin.

Purkamisen jälkeen laitoin aseen kasaan. Tein aseelle seuraavat perusviritykset:
– sorbo sylinteripäähän
– männän kohtauskulman säätö (yksi hammas pois ja toisen madaltaminen)
=> em. syistä jouduin lyhentämään mäntää noin 2mm jottei se tullut liikaa yläosan sylinteristä ulos ja ase suostui menemään kasaan 🙂
– Gate NanoSSR mosfet asennus
– sylinterin kiillottaminen
– männän liukupintojen kiillottaminen
– männänpään reiittäminen venttiloiduksi (8x2mm reikä) ja reikien reunojen pyöristäminen. Alkuperäinen männänpää venttiloimaton.
– uudelleen rasvus
– laukaisukynnen liukupintojen asennon muokkaus, joka paransi laukaisuvastetta sekä nosti sarjatulinopeutta reilusti
– hoppikumi uusittiin

Ase on erittäin tiivis. Myös alaosan shimmitys oli ihan kohtuullinen.

Kokonaisarviota

Tähän loppuun olen koettanut koota päällimmäisiä ajatuksia eli plussaa ja miinusta

Positiiviset havainnot
+ Erittäin tukeva ja kestävän oloinen konstruktio
+ Ei ylimääräisiä heilumisia tai värinöitä
+ Tarkkuuspiippu (varauksin, ei mitattu)
+ Aseen tiiveys
+ Ase vaikuttaa kestävältä

Negatiiviset havainnot
– Täysin valmistajakohtainen rakenne (rajalliset viritysmahdollisuudet)
– Varaosien saatavuus ?
– Aseen sisäosien viimeistely